Tegning som verktøy - en introduksjon

 
Tegning formidling_Henning_Voksen skole.jpg

Målgruppe: Elever i grunnskolen og videregående opplæring

Beskrivelse

Vi bruker mange former for kommunikasjon; muntlig, skriftlig, kroppsspråk, ansiktsuttrykk og gestikulering. Bilder er også en viktig del av vår kommunikasjon. Tegning er en form for bilde som vi skaper med bevisst og meningsfull bruk av strek. Vi kan bruke tegning til oppdagelse, oppfinnelse, kommunikasjon og til å handle.

Tegning er en kommunikasjonsform som kan forsterke lærerens formidling. Tegning kan også forsterke elevenes evne til å registrere, forstå, organisere, huske og videreformidle kunnskap.

Når elever lager visuelle notater, bestående av både tegning og tekst, aktiveres både hånd og hjerne og det kan det føre til elevene husker lærestoffet bedre. Når vi bruker tegning som et verktøy er det gjerne læringen som skjer i prosessen, når tegningen utføres som er målet, ikke hvordan den ferdige tegningen ser ut. 

I filmen “Tegning. En introduksjon” forklarer Simon James-Eide hva tegning er og hvordan tegning kan benyttes som et verktøy på tvers av fag.

 

Vi kan bruke tegning til oppdagelse, oppfinnelse, kommunikasjon og til å handle. James-Eide forklarer dette nærmere i denne filmen: 

 
 

Ressursen er utviklet av Simon James-Eide:

Simon James-Eide er lektor og underviser i kunst og håndverk ved Voksen barneskole. Han har en bachelor i Sculpture and drawing fra Edinburgh og en Research Master fra Brighton, med fokus på tegning som didaktisk verktøy på tvers av fag. Han har jobbet som frilans kunstner og med kunstfaglig undervisning i barnehage, på mellomtrinnet og på videregående skole. Bærekraft og miljø har alltid stått sentralt i hans arbeid. 

Utvikling og tilrettelegging
Kunst og design i skolen
kontor@kunstogdesign.no
Tlf. 452 98 609

Forrige
Forrige

Faktakort

Neste
Neste

Med naturen som klasserom