Å bruke tegning i matematikk, KRLE og kunst og håndverk

 

Mønster

Mønster er et samlende tema for flere fag, det kan arbeides parallelt i ulike fag med samme tema eller bryte opp timeplanen og jobbe mer ut fra de overlappende kompetansemålene for flere fag samlet. Temaet åpner opp for arbeid fra helt enkelt nivå og i et langt spenn over i det som er for avansert for hjernes kapasitet hvor vi benytter oss av algoritmer og kapasitet fra kunstig intelligens. Temaet egner seg for å kunne undersøke, gå i dybden, arbeide over tid. Elevene vil få øvelse i å arbeid med linjal, målestokk, nøyaktighet, prøve og feile, det å tenke med blyanten. De vil kunne trene på opparbeidelse av finmotoriske evner, men også variasjonen over hva vi finner i natur eller kultur, evne å se, lete og oppdage mønstre. Studere, kopiere, videreutvikle, forenkle, stilisere eller abstrahere. Temaet grenser også over mot kontemplasjon, det å være i en prosess over tid i et rolig arbeid, det å oppleve livsmestring i å finne, skape og til slutt presentere et produkt.

Målgruppe
Elever på 1.-10. trinn. Temaet mønster er også relevant for elever i videregående opplæring.

 
Elevarbeid fra Fyrstikkalleen Skole i Oslo

Elevarbeid fra Fyrstikkalleen Skole i Oslo

Matematikk

Mønster

Både utforsking, problemløsning, beskrive og presentere står sentralt i faget (Udir, 2020). I matematikk kan tegning blant annet knyttes til arbeid med symmetri, mønster, geometri, areal og volum.

Ved å arbeide tverrfaglig med mønsterdannelse som utgangspunkt vil elevene få behov for å anvende linjal og passer på en presis måte for å tegne konstruksjonstegninger som grunnlag for geometriske figurer. Mønsterdannelse vil også åpne opp for at elevene utforsker ulike mønstre, asymmetri, symmetri og oppbyggingen av mer avanserte geometriske figurer. De vil kunne utforske grad av kompleksitet i oppbyggingen av mønstre vi omgir oss med i samfunnet rundt oss, mønstre som ofte har rot i gamle kulturtradisjoner langt tilbake i tid og skape nye mønstre som representerer elevenes egen tid, la mønstre danne grunnlag for ny design eller inkorporere ulike kulturelle uttrykk i mønstre som enda ikke finnes. Arbeid med alt fra enkel til avansert geometri kan legges inn i oppgaven.

Forankring – læreplan+

Forankring i overordnet del
Matematikk er et sentralt fag for å kunne forstå mønster og sammenhenger i samfunnet og naturen gjennom modellering og anvendelse. Matematikk skal bidra til at elevene utvikler et presist språk for resonnering, kritisk tenking og kommunikasjon gjennom abstraksjon og generalisering. Matematikk skal forberede elevene på et samfunn og arbeidsliv i utvikling ved å gi de kompetanse i utforsking og problemløsning.

Eksempler på kompetansemål fra læreplanen i matematikk:

2. trinn

  • ordne tal, mengder og former ut frå eigenskapar, samanlikne dei og reflektere over om dei kan ordnast på fleire måtar
  • utforske tal, mengder og teljing i leik, natur, biletkunst, musikk og barnelitteratur, representere tala på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
  • eksperimentere med teljing både framlengs og baklengs, velje ulike startpunkt og ulik differanse og beskrive mønster i teljingane
  • plassere tal på tallinja og bruke tallinja i rekning og problemløysing
  • kjenne att og beskrive repeterande einingar i mønster og lage eigne mønster
  • utforske, teikne og beskrive geometriske figurar frå sitt eige nærmiljø og argumentere for måtar å sortere dei på etter eigenskapar

    3.trinn
  • eksperimentere med og forklare plasseringar i koordinatsystemet
  • lage og følgje reglar og trinnvise instruksjonar i leik og spel knytte til koordinatsystemet
  • utforske likevekt og balanse i praktiske situasjonar, representere dette på ulike måtar og omsetje mellom dei ulike representasjonane
  • beskrive likskap og ulikskap i samanlikning av storleikar, mengder, uttrykk og tal og bruke likskaps- og ulikskapsteikn

4.trinn

  • utforske, beskrive og samanlikneeigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar ved å bruke vinklar, kantar og hjørne
  • utforske og beskrive strukturar og mønster i leik og spel
  • lage algoritmar og uttrykkje dei ved bruk av variablar, vilkår og lykkjer

5.trinn

  • lage og programmere algoritmar med bruk av variablar, vilkår og lykkjer

6.trinn

  • Bruke variablar, lykkjer, vilkår og funksjonar i programmering til å utforske geometriske figurar og mønster

7.trinn

  • bruke programmering til å utforske data i tabellar og datasett
  • logge, sortere, presentere og lese data i tabellar og diagram og grunngi valet av framstilling

8.trinn

  • beskrive og generalisere mønster med eigne ord og algebraisk
  • representere funksjonar på ulike måtar og vise samanhengar mellom representasjonane
  • utforske korleis algoritmar kan skapast, testast og forbetrast ved hjelp av programmering

9.trinn

  • beskrive, forklare og presentere strukturar og utviklingar i geometriske mønster og i talmønster
  • utforske eigenskapane ved ulike polygonar og forklare omgrepa formlikskap og kongruens
  • utforske, beskrive og argumentere for samanhengar mellom sidelengdene i trekantar
  • utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
  • utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar

10.trinn

  • utforske matematiske eigenskapar og samanhengar ved å bruke programmering
 
Elevarbeid fra Fyrstikkalleen Skole

Elevarbeid fra Fyrstikkalleen Skole

 

Kristendom, religion, livssyn og etikk

Mønster

I KRLE kan tegning blant annet knyttes til fremstilling av ulike tradisjoner og ideer, utforsking av religiøst mangfold og hvordan kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur.

I KRLE vil arbeid med mønster kunne knyttes til historiske linjer, til undersøkelse av de rike tradisjonene av mønsterdannelse i både kunstneriske uttrykk innenfor kulturarv og gjennom å undersøke arkitektur fra ulike land og verdensdeler.

Eksisterende eksempler fra ulike kulturer kan grundig undersøkes, for deretter å omsettes til egne tolkninger og uttrykk. Dette kan gjøres gjennom å tegne mønstre og elevene vil kunne få en dypere forståelse av den komplekse kulturarven vi omgir oss med.

Forankring – læreplan KRLE+

Forankring i overordnet del
KRLE er et sentralt fag for å forstå seg selv, andre og verden rundt seg. Gjennom kunnskap om ulike religioner og livssyn skal elevene utvikle evne til å leve i og med mangfold i samfunns- og arbeidslivet. KRLE skal gi øvelse i etisk refleksjon og bidra til å utvikle elevenes dømmekraft i hverdagen og i møte med samfunnsutfordringer.

Eksempler på kompetansemål fra læreplanen i KRLE:

Etter 4. trinn:

  • samtale om og presentere estetiske uttrykk fra kristendom og andre religioner og livssyn
  • sammenligne og presentere ulike årstider og høytider i kristendom og andre religions- og livssynstradisjoner, som kulturarv
  • samtale om og presentere estetiske uttrykk fra kristendom og andre religioner og livssyn

Etter 7. trinn:

  • utforske og sammenligne tekster og materielle uttrykk som kilder til kunnskap om kulturarv knyttet til kristendom og ulike religions- og livssynstradisjoner
  • utforske og samtale om mangfold både innenfor kristne trossamfunn og andre religionssamfunn

Etter 10. trinn:

  • utforske og presentere religiøst mangfold og religiøse praksiser utenfor etablerte religionssamfunn
  • utforske og presentere hvordan elementer fra kristendom og andre religioner og livssyn kommer til uttrykk i medier og populærkultur
 Elevarbeid fra Fyrstikkalleen Skole

 Elevarbeid fra Fyrstikkalleen Skole

Kunst og håndverk

Mønster

I arbeidet med mønster som tema kan kunst- og håndverksfaget fungere overgripende, men også som det produserende leddet. Arbeid med mønster i kunst og håndverk vil kunne spenne fra konstruksjon og arbeid med geometri som grenser opp mot matematikkfaget, over til utforsking av kulturelle uttrykk innenfor ulike religiøse kulturuttrykk som grenser opp mot KRLE. Arbeidet med å skape egne lamper krever mye tid, noe som er positivt; Å arbeide i prosess og gå i dybden, og erfare utviklingen det gir er verdifullt.

For å effektivisere selve produksjonen i kunst- og håndverkstimene kan læreren kopiere opp elevenes endelige mønster. Elevene kan gi farge til mønsteret før eller etter kopiering, men muligheten er også der for at elevene kan gi farge til mønsteret etter at lampene er montert.

Forankring – læreplan kunst og håndverk+

Forankring i overordnet del
Kunst og håndverk er et sentralt fag for praktiske ferdigheter, kreativitet og refleksjon over visuell og materiell kultur. Gjennom å delta i estetiske prosesser skal elevene få erfaring med å forestille seg det som ennå ikke er, og et grunnlag for å medvirke i kultur- og samfunnsutvikling.

Eksempler på kompetansemål fra læreplanen i kunst og håndverk:


Etter 2. trinn:

  • utforske ulike visuelle uttrykk og bygge videre på andres ideer i eget skapende arbeid
  • eksperimentere med form, farge, rytme og kontrast studere form gjennom å tegne, male og fotografere

Etter 4. trinn:

  • tolke former og symboler fra ulike kulturer og bruke disse i visuelle uttrykk
  • utforske mangfold i motiver og visuelle uttrykk i kunst fra ulike verdensdeler og lage en digital presentasjon
  • gjennomføre kunst- og designprosesser ved å søke inspirasjon, utforske muligheter, gjøre valg og lage egne produkter
  • formidle og vise fram eget arbeid gjennom utstilling

Etter 7. trinn:

  • beskrive mangfoldet i klestradisjoner eller gjenstander, inkludert samiske, og lage et produkt med inspirasjon fra kulturarv
  • bruke ulike strategier for idéutvikling og problemløsing
  • bruke digitale verktøy til å planlegge og presentere prosesser og produkter
  • tegne form, flate og rom ved hjelp av virkemidler som kontraster, skygge, proporsjoner og perspektiv
  • designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt
  • analysere visuelle virkemidler i ulike medier og belyse et aktuelt tema gjennom foto eller infografikk
  • bruke programmering til å skape interaktivitet og visuelle uttrykk
  • utforske og reflektere over hvordan følelser og meninger vises i kunst, og bruke symbolikk og farge til å uttrykke følelser og meninger i egne arbeider

Etter 10. trinn:

  • utvikle løsninger gjennom en stegvis designprosess og vurdere holdbarhet, funksjon og estetisk utrykk
  • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy
  • analysere hvordan identitet og stedstilhørighet kommuniseres i arkitektur, klestradisjoner, kunst eller gjenstander, og integrere kulturelle referanser i eget skapende arbeid
  • undersøke hvordan kunst, inkludert samisk kunst, kan bidra i samfunnskritikk, og skape kunstuttrykk som belyser utfordringer i egen samtid
  • reflektere kritisk over visuelle virkemidler og eksperimentere med ulike visuelle uttrykk i en skapende prosess
  • lage skisser til fornyelse av lokale omgivelser og modellere arkitektoniske løsninger som ivaretar ulike behov og interesser
  • utforske hvordan digitale verktøy og ny teknologi kan gi muligheter for kommunikasjonsformer og opplevelser i skapende prosesser og produkter
Elevarbeid fra Fyrstikkalleen skole

Elevarbeid fra Fyrstikkalleen skole

 
 

Læringsutbytte for elevene+

Matematikk
Gjennom tegneoppgaver knyttet til mønsterdannelse utvikler elevene språket for resonnering og kritisk tenkning. De utvikler også evner innen kommunikasjon gjennom å abstrahere og generalisere. Ved å utforske ulike mønstre, asymmetri, symmetri og oppbyggingen av mer avanserte geometriske figurer trenes elevenes forståelse og evne til å problemløsning.

KRLE
Gjennom tegneoppgaver knyttet til mønsterdannelse utvikler elevene forståelse for verden rundt seg. Ved å undersøke de rike tradisjonene av mønsterdannelse i både kunstneriske uttrykk innenfor kulturarv og arkitektur fra ulike land og verdensdeler vil elevene utvikle evnen til å leve i og med mangfold i samfunns og arbeidslivet. Gjennom grundige undersøkelser, egne tolkninger og uttrykk vil elevene kunne få en dypere forståelse av den komplekse kulturarven vi omgir oss med.

Kunst og håndverk
Gjennom tegneoppgaver knyttet til mønsterdannelse trenes elevenes kreative evner og praktiske ferdigheter ved å utforske for så å skape egne visuelle utrykk, reflektere og presentere egne arbeider. Med utgangspunkt i avansert kulturarv trenes elevene i å forestille seg det som enda ikke er, og skape nye utrykk tilpasset vår tid. Elevene vil også opparbeide motoriske evner og trene opp nøyaktighet gjennom arbeidet.


Tverrfaglige ressurser knyttet til temaet mønster.

Her viser Einar Jahr hvordan man kan konstruere et gotisk spissbuevindu med rosevinduer. Teksten her hentet fra tidsskriftet FORM årg. 44. nr. 1/2010.

Her gjengir vi deler av et kurs i digital mønsterbygging, ledet av universitetslektor Peter Haakonsen. Teksten er hentet fra tidsskriftet FORM årg. 48, nr. 4/2014

10-Rebekkas-bord.jpg

Elever ved Vågen videregående skole tegnet fugler på museum. Videre ble det arbeidet med stilisering og ornamentikk. Hentet fra tidsskriftet FORM årg. 45, nr. 4/2011.

På Fyrstikkalleen skole har elevene jobbet med geometrisk konstruksjon og bygget en lampe. De har jobbet med mønsterkonstruksjon, inspirert av arabisk kultur. Les mer i reportasjen “Dybdelæring gir resultater” i tidsskriftet FORM årg. 51, nr. 1/2017.

 

Ressursen er utviklet av Øyvind Høyem:

Øyvind Høyem er lektor og har undervist i kunst og håndverk ved Fyrstikkalleen skole. Han har PPU fra Oslo Met og Master i industridesign fra Arkitektur og designhøgskolen i Oslo. Han har vært med å utforme læreplanen i kunst og håndverk og design og redesign for utdannings - direktoratet. I 2020 startet han opp som daglig leder for Kunst og Design i Skolen. Øyvind er blant annet opptatt av dybdelæring, at elevene får arbeide med samme tema over tid.

Utvikling og tilrettelegging
Kunst og design i skolen
kontor@kunstogdesign.no
Tlf. 452 98 609

 
Forrige
Forrige

Spill levende - iscenesettelse av fortellinger fra fortid og samtid

Neste
Neste

Å bruke tegning i naturfag