Faktakort

 
 

Det er mange fordeler med å lage egne fakta-kort i naturfagundervisning og undervisning generelt. Min erfaring er at samtlige elever som har gjennomført oppleggene evner å få til noe. Når elevene visualiserer teoretisk kunnskap blir de gitt ansvar ved å selv velge hva de skal ha med som illustrasjoner på fakta-kortenes fremside. Elevene designer hvordan innholdet skal se ut, hvor mye innhold det skal være og hvilke fakta som skal med. Elevene skal i hovedsak designe sine egne huskelister. Dette gjøres på elevenes eget nivå ut ifra deres egne forutsetninger.

I undervisningen benyttes lærerproduserte eksempler og eleveksempler til inspirasjon og motivasjon. Konkretenes verdi, er her, som i undervisning generelt eksepsjonell. Ofte skaper eleveksempler ekstra motivasjon for elevene som ser eksemplene. For elevene som lager eksempel-kort forsterkes mestringsfølelsen når de blir forespurt om nettopp deres kort kan blir benyttet som eksempel.

 

Utdødde arter, bergarter og platetektonikk

I LK06 lå det tidligere et konkret mål om utdødde arter etter 4. trinn i naturfag. Målet er ikke lenger formulert på samme måte i LK20, men kompetansemålet “utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut” kan med lærers tolkning, kobles opp mot artene som forsvant.

Å drøfte hvorfor noen arter har dødd ut kan enkelt eksemplifiseres med dinosaurer. Elevene har i eksempelet laget enkle fakta-kort om ulike dinosaurer. På fremsiden er det deres egen tegning av dinosaurene, og tre fakta bak på kortet. Antall fakta kan justeres ved behov. Kortene ble brukt i samtalene elevene imellom om hvorfor arter dør ut. Fossiler er et annet godt egnet tema for fakta-kort på dette alderstrinnet.

 

Etter 7. trinn skal elevene lære om hvordan platetektoniske bevegelser er med å forme landskap. I den forbindelse er det naturlig at elevene lærer om jordplatene (kontinentalplater og oseanplater), og deres bevegelser. I tillegg blir det naturlig å undervise om bergartenes (prikkete, stripete og lag-på-lag) fordi de er laget ved et resultat av bevegelsene i jordskorpa. Fjellkjeder har blitt skapt ved at jordplater har kollidert.

 

Etter 10. trinn skal elevene kunne begrunne og argumentere for funn som støtter teorien om platetektoniske bevegelser. Elevene bør her få mulighetene til å hente fram fakta-kortene sine fra før 4. trinn og før 7. trinn. Bergartenes syklus blir høyst relevant å trekke inn i lærestoffet. Fossiler er laget i prosessen hvor lag-på-lag bergarter (sedimentære bergarter) dannes, og er olje dannet som et resultat av massedød av organisk materiale for 150 millioner år siden. Det organiske materiale modnet til olje, og ble fanget i oljefeller under havbunnene på grunn av bevegelser i jordskorpa.

Som lærer i et bestemt fag mener jeg det er viktig å sette seg inn i hele læreplanene for faget fra 1. til 10. trinn om man jobber i grunnskolen. Vi har ansvaret for å sørge for en tydelig progresjon, noe som LK20 har til hensikt å hjelpe oss med. Ser vi på hele læreplanen for et fag vet vi hva elevene skal ha vært igjennom av fagstoff og hvor de er på vei. Ved hjelp av fakta-kort kan elevene følge sin egen progresjon etter hvert som kortstokken vokser og se tilbake på det de har lært. Fakta-kortstokk vil kunne være gull verdt for repetisjon så vel som utvidelse av forståelseshorisont.

Faktakort-metoden og flerårig kortstokk er overførbar til nesten samtlige fag. 

 

Målgruppe og aktuelle fag+

Fakta-kort kan benyttes som pedagogiske verktøy i alle fag på alle trinn. I eksemplene som vises her er det tatt utgangspunkt i kompetansemål i naturfag etter 4., 7. og 10. trinn.

Læringsutbytte for elevene+

Naturfag er et av mange fag hvor fakta-kort er en aktuell læringsmetode. Elevene skal forstå hvordan vår fysiske verden er bygget opp og tegningene på kortene kan bidra til bedre forståelse av abstrakte temaer. Når elevene lager visuelle notater, bestående av både tekst og tegninger kan det føre til at de husker lærestoffet bedre. Fakta-kortene blir som huskeknagger for informasjon.

 

Ressursen er utviklet av Liv-Tone Nilsen:

Nilsen er lektor i naturfag og underviser i naturfag og kunst og håndverk ved Tindlund ungdomsskole. I tillegg er hun utdannet faglærer i kunst og håndverk. Da hun tok mastergrad (2018) i undervisningsvitenskap med fordypning i naturfag ved OsloMet – Storbyuniversitetet, stod tegning som pedagogisk verktøy sentralt i forskningen. Nilsen er lærebokforfatter i naturfag for Cappelen Damm.

Utvikling og tilrettelegging
Kunst og design i skolen
kontor@kunstogdesign.no
Tlf. 452 98 609

Neste
Neste

Tegning som verktøy - en introduksjon