Med naturen som klasserom

Med+naturen+i+sikte+Foto+Sara+Tander%C3%B8.jpg

Målgruppe: 5.-10. trinn
Aktuelle fag:
kroppsøving, naturfag og matematikk

Læringsutbytte for elevene:
Elevene bruker alle sansene, og sanselig erfaring gir innsikt, fordypet og mer forankret kunnskap i fagene. Elevene utforsker uteområder og nærområder, og de er i bevegelse. De setter ord på det de lærer, reflekterer, og gjør bevisste valg. De anvender kunnskap fra ulike perspektiver og ser sammenhenger mellom fagene.


Beskrivelse

En skoledag ute i naturen legger godt til rette for læring med bruk av alle sanser. Denne ressursen beskriver en lærerik tur i elevenes nærområde, samtidig som de får øvelse i å se detaljer i naturen, blant annet gjennom å fotografere. Ideen er å kombinere friluftsliv, realfag og estetiske uttrykksformer. Opplegget kan gjennomføres i parken, i skogen, på fjellet eller ved sjøen, og nivået på oppgavene kan tilpasses aldersgruppen. 

Å bruke teknologi elevene allerede kjenner kan bidra til nye naturopplevelser og ekstra motivasjon for elever som ikke vanligvis bruker naturen.

Se bilder fra tidligere prosjekt lenger ned på siden.

God tur!

Praktisk gjennomføring

Det er selvsagt mange måter å gjennomføre dette opplegget på, og her skisserer vi en mulig måte med noen forslag til oppgaver.

Selve turdagen foregår på egnet sted som, for sikkerhetens skyld, læreren har god eller en viss kjennskap til.

Fotokurset gjennomføres på forhånd, slik at når elevene møter opp til turdag, har de forkunnskap i sekken om hvordan man kan ta gode bilder. Les mer under forarbeid.

Det kan være lurt å dele klassen i grupper, slik at alle har noen å gå sammen med på tur. Læreren må selvsagt ha oversikt over alle, men jo mer kan klare å slippe dem litt ”fri”, jo bedre vil det være.

Elevene skal få god tid til å fotografere i løpet av dagen, men vi ønsker også at de skal få andre erfaringer  og oppgaver. Det vil også kunne gjøre dagen mer spennende og innholdsrik.

Vi anbefaler at man legger opp til realfagsoppgavene før lunsj, og fotografering etter lunsj, uten at man trenger å følge dette slavisk. Ser man et motiv før lunsj, er det synd å gå forbi.

Elevene må få oversikt over hvor mye tid de har til rådighet for de ulike bolkene på dagen, slik at de kan beregne tiden sin. Og de må forstå at mobiltelefonen/læringsbrett nå skal brukes til fotografering og ikke alt mulig annet.

Før man går i gang med fotooppgavene, er det lurt å minne elevene på sentrale ting de lærte på fotokurset. Elevene må tenke at de på skattejakt. Det viktigste er at de har et åpent blikk og leter. De må se seg rundt når de er ute, og se opp, ned og rett frem.

Før elevene går hjem for dagen er det både lurt og viktig å oppsummere hvordan dagen har vært, snakke om hva de har gjort og hva de har lært. Her må man også fortelle hva som skal skje videre med bildene de har tatt.

Forarbeid:+

  • Gjennomfør fotokurset og snakk om fotografering før turdagen.
  • Sørg for at elevene har gode og riktige klær som passer til turdagen. Er man kald lærer man ikke mye og blir heller ikke så glad i å være ute.
  • Sørg for at elevene har med nok mat og drikke. Er man sulten og tørst lærer man ikke så mye og man blir heller ikke glad i å være ute.
  • Sørg for at alle elevene har noe å fotografere med og nok batteri. Ved regn må man sørge for at utstyret ikke blir ødelagt.

Turdagen

Turdagen er på  sett og vis todelt: fotografering med mobiltelefon eller læringsbrett, og tur med innlagte oppgaver. Her skisserer vi noen oppgaver knyttet til begge delene. Turoppgavene gjennomføres i grupper og samarbeid er viktig.

Oppgave - Orientering:+

En oppgave kan være å følge kart, lære om kompass og lære om målestokk.

  • La elevene orientere kartet og finne ut hvor nord er.
  • La elevene selv finne veien til lunsjstedet.
  • La elevene måle en avstand, både med skritt og ved hjelp av målestokk på kartet.

Oppgave - Natursti:+

Man kan for eksempler lage natursti med oppgaver som leder elevene til lunsjplassen. Oppgavene kan tilpasses tema og de aktuelle fagene.

Oppgave - Lage bål:+

Å lage bål. Hva er vel mer engasjerende og hyggelig en et bål. La hver gruppe lage sitt eget.

  • Hva trenger man egentlig for at noe skal brenne?
  • Og hva er lurt for å lage bål?
  • Hvilke sikkerhetsforhold må man tenke på før man begynner?
  • Å koke varmt vann og lage toddy på bålet er både godt og morsomt. -Kan dere måle opp en liter vann? Hva veier egentlig vann? -Ved hvilken temperatur koker egentlig vann? -Og kan det bli varmere enn 100 grader Celsius?

Oppgave - Snakk om allemannsretten:+

Tenk så heldige vi er som kan gå her uten å spørre om lov. Da passer det fint å snakke om allemannsretten.

Foto-oppgave “Med naturen i sikte”:+

Med læringsbrett eller mobiltelefoner skal elevene fotografere i naturen. De skal bruke blikket og gå på skattejakt i omgivelsene rundt seg. Gjennom å fotografere, og å få nye innganger til kroppslig bevegelse i skog og mark, gis nye innganger til visuell forståelse og skaperglede. De praktiske erfaringene elevene får sammen, bidrar dessuten til en felles referansebakgrunn.

Foto-oppgaven gjøres individuelt, men det er fint å dele bilder og diskutere med de andre i gruppa.

I forarbeidet med fotokurset “Med naturen i sikte” har elevene fått tips til hvordan de kan ta gode bilder med mobilkamera/læringsbrett, og også fått introdusert noen begreper om hvordan komponere og sette sammen bilder.

Her kommer en kort repetisjon med tips til hvordan ta bedre bilder:

  • Pass på at linsen er ren
  • Ikke bruk zoom
  • Hold telefonen/brettet stødig
  • Trykk på skjermen der du vil bildet skal være skarpt
  • Bruk gjerne HDR-modus
  • Ta bildet med volumknappen

Øvelse:
Målet er at elevene finner linjer, mønster og kontraster i naturen.

  • Linjer - kan være vannrette, loddrette, bølgete, skjeve, på kryss
  • Mønster - se om du kan finne mønster eller noe som gjentar seg
  • Kontraster - finn et motiv med kontraster. Det kan være lys-mørke, bevegelse - ro, sterke farge - svake farger

Øvelse:
Her er noen speed-øvelser for å øve litt med kameraet.

  • Ta et bilde fra der du står akkurat nå
  • Sett deg ned og ta et bilde
  • Flytt deg til en annen plass og ta et bilde
  • Legg deg ned på bakken og ta et bilde
  • Finn noe høyt du kan stå på og ta et bilde
  • Ta et bilde i blinde

Oppgave: Finn linjer, mønster og kontraster
En av hovedoppgaven på denne turdagen er at elevene skal ta bilder med læringsbrett eller mobiltelefon. Man kan selvsagt lage ulike fotooppgaver, men her er eksempelet at de skal se etter linjer, mønster og kontraster. Det finnes mange spennende motiver i naturen, og det blir elevenes oppgave å finne dem.

Etterarbeid+

Når turen er slutt har elevene sikkert tatt mange bilder, så en av oppgavene blir også å velge seg ut ett bilde de vil vise klassen. De må da også velge hvilken kategori (Linjer/mønster/kontraster) de mener sitt bilde passer inn i.

Tilbake på skolen kan elevene få tid til å redigere/beskjære bildet sitt. En prat om bildemanipulasjon, publisering etc vil da kunne komme naturlig.

Hele opplegget kan munne ut i en utstilling, digital eller med utskrevne bilder. Om dere ønsker kåringer av beste bilde, er det en mulighet som av avslutning på det hele.

Her kan du se eksempel på en digital fotoutstilling: https://kisdigital.no/fotoutstilling-2020/

Bilder fra prosjektet

Eksempler på fag og kompetansemål

Kroppsøving+

I kroppsøving er uteaktiviteter og det varierte utemiljøet et godt grunnlag for bevegelsesglede og å bruke sansene. Ved å bruke de mange mulighetene som ligger i utemiljøet vil oppgavene med fotografering være en spennende aktivitet og by på mange muligheter. I tillegg opplever barn naturglede, utvikler respekt for naturen og tar del i friluftsliv generelt.

Kompetansemål etter 7. trinn.

  • utforske og gjennomføre leik og spel saman med andre i ulike bevegelsesaktivitetar
  • gjennomføre aktivitetar ut frå eigne interesser og føresetnader i dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
  • bruke kart, digitale verktøy og teikn i naturen til å orientere seg i natur og nærmiljø
  • gjere greie for allemannsretten under ferdsel og opphald i naturen
  • bruke nærmiljøet og utforske lokale kulturar for friluftsliv

Kompetansemål etter 10. trinn

  • utforske eigne moglegheiter til trening, helse og velvære gjennom leik, dans, friluftsliv, idrettsaktivitetar og andre bevegelsesaktivitetar
  • forstå fleire typer kart og digitale verktøy og bruke dei til å orientere seg i kjende og ukjende miljø
  • gjennomføre friluftsliv til ulike årstider, òg med overnatting ute, og reflektere over kva naturopplevingar kan ha å seie for ein sjølv og andre
  • vurdere risiko og tryggleik ved ulike uteaktivitetar, forstå og gjennomføre sporlaus og trygg ferdsel

Naturfag+

Å være ute i naturen bidrar til nysgjerrighet, engasjement og en forståelse av naturens egenverdi. Ved å utforske naturen med kamera i forskjellige perspektiver vil elevene få øye på detaljer og sammenhenger de kanskje ikke før la merke til. Samtidig er kunnskap om naturen og samspillene der med på å gi elevene kunnskap og undring om hvordan det henger sammen. Mulighetene er mange.

Kompetansemål etter 7. trinn

  • Utforske faseoverganger og kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem
  • Gjøre rede for betydningen av biologisk mangfold og gjennomføre tiltak for å bevare det biologiske mangfoldet i nærmiljøet
  • Utforske og beskrive ulike næringsnett og bruke dette til å diskutere samspill i naturen

Kompetansemål etter 10. trinn

  • Utforske kjemiske reaksjoner, forklare massebevaring og gjøre rede for betydningen av noen forbrenningsreaksjoner.
  • Utforske sammenhenger mellom abiotiske og biotiske faktorer i et økosystem og diskutere hvordan energi og materie omdanne i kretsløp.
  • Gi eksempler på og drøfte aktuelle dilemmaer knyttet til utnyttelse av naturressurser og tap av biologisk mangfold

Matematikk+

Matematikk er et sentralt fag for å forstå mønstre og sammenhenger i naturen og samfunnet generelt. Ved å se etter naturlige mønstre og sammenhenger, og å bruke matematisk språk ved det konkrete naturen er, gir det god øving i å se det kreative dette representerer. Ved å bruke naturens konkrete størrelser får elevene et forhold og forståelse til disse som ikke lærebøker gir, samtidig som vi legger opp til problemløsning og samarbeid.

Kompetansemål for 6. trinn

  • Beskrive eigenskapar ved og minimumsdefinisjonar av to- og tredimensjonale figurar og forklare kva for eigenskapar figurane har felles, og kva for eigenskapar som skil dei frå kvarandre
  • Utforske mål for areal og volum i praktiske situasjonar og representere dei på ulike måta

Kompetansemål etter 8.trinn

  • Beskrive og generalisere mønster med eigne ord og algebraisk.
  • Lage og løyse problem som omhandlar samansette måleiningar.

Annen info

Rammefaktorer+

Tid:

  • Turdag en skoledag
  • fotokurs ca 1 time
  • etterarbeid ca 2 timer

Materialer og utstyr:

  • Læringsbrett eller mobiltelefon
  • Riktige klær
  • Førstehjelpsutstyr
  • Ved og fyrstikker, la gjerne elevene ta med en vedkubbe hver
  • Kokekar
  • Mat og drikke

Samarbeidspartnere+

Markaskolen i Oslo tar hver skoledag gjennom hele året imot elever fra osloskolen til undervisning i og om marka. Elever fra alle byens hjørner får verdifull opplæring i realfag og friluftsliv, og får prøve seg i spennende som kanopadling, orientering, båltenning og mye mer. Siden oppstarten i 2010 har ca 50000 elever vært innom Markaskolen.

Undervisningsopplegget ”Naturen i sikte” ble utarbeidet i 2019 av fotografene Lene Sørøy Neverdal og Sara Tanderø, Markaskolen, Kunst i Skolen og Mediepedagogene. Prosjektet er støttet av Sparebankstiftelsen.

Kontaktinformasjon
Anne Elisabeth Sæter
Kunst i skolen
Tlf 23 35 89 30 / 92 40 88 25
anne.saeter@kunstiskolen.no

Forrige
Forrige

Tegning som verktøy - en introduksjon

Neste
Neste

Spill levende - iscenesettelse av fortellinger fra fortid og samtid